Bromsens värde i racing

I racing så är varenda litet beslut viktigt, varenda hundradel man kan spara in kan vara avgörande om det slutar i förlust eller vinst. En av de viktigaste delarna i detta är hur man använder bromsen. 

en broms på en bil

Inom racing

Normalt sett då man kör använder man höger fot för bromsen, det är vad den konventionella läran säger. Inom bilsporten så så är det dock vänster fot som oftast får göra jobbet. Vänsterfotssbromsning är en av det viktigaste teknikerna för att få optimal kontroll över bilen i höga hastigheter. Dels så sparar man några hundradels sekunder på det enkla faktum att man inte längre behöver föra över höger fot från gasen till bromsen men det är inte ens den största besparingen.

Då man med vänsterfotsbromsning kan överlappa gasen och bromsen har man möjlighet att få bättre kontroll över bilen, något som märks främst i skarpa kurvor. Att släppa på gasen i en sådan situation kan nämligen lätt leda till understyrning, något som vänsterfotsbromsningen alltså hjälper mot.

Allt detta betyder dock inte att det är riskfritt att använda denna tekniken. För det första så sliter det på bromsarna, men om man tävlar så är det oftast en kostnad som är värd pengarna. Idag kan man dessutom köpa bromsbelägg billigt online som till exempel Mekster.se, då blir det argumentet av än mindre vikt.

I vardagen

Det finns förespråkare för att använda denna tekniken även i vardaglig körning för att förbättra kontroll och reaktionstid, det har dock mött mycket motstånd. Den största anledningen är att det är enormt svårt att vänja om sig vid denna teknik och att det kan skapa förvirring för ovana förare.

När man kör automatväxlade bilar verkar konsensus dock vara att det rent tekniskt är fördelaktigt att använda vänsterfotsbromsning i låga hastigheter,  även här finns det dock kritiker som menar att det kan förvirra människor som sedan börjar köra bilar med manuell växel.

admin