Puch – en mopedklassiker

 

Puch är en riktig klassiker inom mopedvärlden som än idag har sina trogna fans. Märket har sitt ursprung i Österrike och tog landet med storm redan kort efter lanseringen av personbilar, år 1904. Men efter första världskriget gick försäljningen ned på grund av den då rådande krisen i Europa, vilket stoppade produktionen av Puch personbilar. Under 60- talet fick Puch dock en rejäl uppsving då man började producera mopeder som än idag är mycket populära internationellt, även om man slutade att tillverka dem i slutet av 80-talet. Några av de mest populära modellerna i Sverige är Nevada, Dakota och Alabama.

Om du har en Nevada ska du veta att den var en av de sista modellerna som Puch producerade i slutet av 70-talet. Dakota är originalmodellen som många tycker liknar en minimotorcykel, vilket var en av de egenskaper som lockade folk att köpa modellen. Motorn var fläktkyld, olikt många andra mopeder. Alabama var av scooter-typ och kom i olika färger – den var populär bland modsen.

PUCH

Även om tillverkningen numera är nedlagd går det bra att få tag på Puch-motorcyklar. Du hittar regelbundet utannonserade sådana på exempelvis Tradera. Det är inte heller några problem att få tag på reservdelar till Puch-mopeder då dessa säljs av de flesta stora återförsäljare av mopedtillbehör.

Under 50-talet kom de första av Puchs till Sverige. Dessa gick under namnet MS50 med en motor som kunde generera 0.8 hk. Det var en två växlad moped med en bensintank som kunde rymma upp till 3,5 liter.

Puch hade vid ett tillfälle försökt sig på att göra en flakmodped som tyvärr inte blev en lyckad försäljningsmodell. Den hade en 3-växlad fläktkyld motor med en handväxel.

En annan intressant model som Puch tillverkade var Magnumen. Det var en minicross för barn. Av denna anledningen behövde de tillverka den så att den var stryktålig och den kom med en motor på 1 hk och en automatväxel. Det fanns även ett kit som kunde ge minicrossen en 3,5 hk.

Puch gick i graven 1987 och mopedtillverkningen upphörde. Företaget tillverkade dock även cyklar och just den cykelmodellen återuppstod 2005 som ett märke hos Cycleurope. Den som vill ha ett stycke nytt Puch kan alltså vända sig dit för att köpa en cykel. Föredrar man de klassiska mopederna är det dock bara att hålla ögonen på begagnatmarknaden. Behöver moppen rustas upp något går det att få den billigare – och på så sätt också chansen att sätta sin egen prägel på ett stycke europeisk motorhistoria.

Detta är dock inget att oroa sig för allt för mycket då det fortfarande finns idag till en viss mån. 2001 kom en efterträdare. Det av företaget Magna Styer som var ett nytt namn för det företag som tidigare varit det sammanslagna företagen Puch-Werke och Styer-Daimler-Puch.

 

 

admin