Veteranfordon

Det finns många som älskar äldre fordon och är riktiga entusiaster. För många handlar det om så kallade amerikanare och att cruisa runt och träffa andra likasinnade på olika träffar som arrangeras runt om i landet. Bland dessa veteraner finns det även en del tävlingar som körs i Sverige årligen och utställningar som går att delta i.

För att klassas som ett veteranfordon handlar det om att fordonet ska vara äldre än 30 år. Tidigare var det 20 år som gällde, men Trafikverkets definition är alltså 30. Tittar vi på FIVA, (Fédération Internationale des Vehuiculés Aniciens), indelas fordonen efter åldersklasserna så här.

  • Antique, tillverkade före 1905
  • Veteran, tillverkade mellan 1905 och 1918
  • Vintage, tillverkade mellan 1919 och 1930
  • Classic, tillverkade mellan 1931 och 1945
  • Post 45, tillverkade mellan 1946 och 1960

veteranmopeder

För många handlar alltså det här med veteranfordon om amerikanska bilar, medans definitionen involverar alla äldre motorfordon. Svenska märket Volvo, har en pärla som forfarande glider runt på vägarna och oftast inom just dessa veteran sammanhang. P1800 började tillverkas 1961 och var den sportbil som Volvo nådde framgång med i sportbilskonceptet.

I Hjorted finns det ett museum tillägnat mopeden. Museet öppnade 2008 och du kan botanisera bland motorcyklar och mopeder från förr. Du hittar Cazeta 1959, Nimbus 1939 och Jlo F60 1930-tal, bland rariteterna på museet.

Du som tycker om att restaurera och arbeta med gamla mopeder och cyklar, hittar butiker online som har reservdelar. Det kan vara en kul resa att se sitt fordon få nytt liv och sina forna glans åter. Med en renovering kan det till och med bli aktuellt att åka på tur.

admin